Wat kan jij doen?

Mijn missie is om meer mensen de voordelen van rustmomenten overdag te laten ervaren. Daarom ben ik, als groot fan van de powernap, begonnen met het opzetten van start-up Place to Nap waarmee ik de 'Google Naps' van Nederland wil worden. Help je mee? Zie hieronder hoe jij hieraan een bijdrage kan leveren.

VOor jezelf?

Inplannen van rustmomenten. Een rustmoment in de vorm van een powernap 20 min. meditatie- mindfulness- ademhalingsoefeningen. Dat is simpel toch?

Pak jouw agenda en blok voor jezelf, minimaal 30 minuten tussen 12:00 en 15:30, een rustmoment. Nu weet ik en spreek ik ook uit eigen ervaring dat dit niet altijd zo simpel is. Herkenbaar?

  • Ik moet eerst dit, dit en dan dit nog afmaken en dan heb ik een rustig gevoel en kan ik pauze nemen. Voordat je het weet is het 15:30 en jouw energieniveau op standje laag.

  • Zo’n hoog verantwoordelijkheidsgevoel hebben dat pauze nemen uit eigen overtuiging niet kan. Ik moet door. Ik moet bereikbaar zijn. Wat denken anderen wel niet?

  • Iemand anders die jouw agenda beheert of inzicht in elkaars agenda (wat soms heel handig is!). Wel balen dat er afspraken worden ingepland op momenten dat jij eigenlijk pauze wil. Wellicht lastig om de afspraak te annuleren met gevolg dat jij gaat gewoon even doorgaat. Voordat je het weet staat jouw agenda vol met meeting na meeting en weg rustmoment!

  • Ik zit nu in de flow dus ik ga door! Ook dan is het belangrijk om echt even rust te nemen. Dan kun je nog langer in de flow blijven.

  • Met jonge kinderen kan ik niet rusten want naast de zorg is er ook nog het huishouden, sociale contacten en ga zo maar door.

  • Als mantelzorger zorg ik eerst voor de ander en dan voor mezelf.

  • Mijn werkgever accepteert dit niet.


Tips om (nog) beter rustmomenten in te plannen:


  • Blok een pauze in jouw agenda en houd jezelf daar ook aan.

  • Even geen schermen. Daardoor blijf je 'aan' staan en je wil juist even 'uit' zodat jouw lichaam en brein tijd krijgen om te herstellen en te ontspannen.

  • Bespreek dit met jouw werkgever/ collega’s/ gezin/ huisgenoten etc. zodat zij hier ook rekening mee kunnen houden.

  • Moeite met afschakelen? Maak een realistische prioriteitenlijst voor de middag.

  • Alleen jijzelf kunt de rem intrappen. Maak rust voor jezelf belangrijk.

  • Adem in.... adem uit..... zorg voor een buikademhaling.

  • Pak tijdens een dag met de kinderen rust. Daarmee geef je een goed voorbeeld voor jouw kind(eren). Ik (Geeke) doe vaak een powernap wanneer de jongste (1 jaar) in bed ligt en de oudste (4 jaar) even TV kijkt. Deuren op slot en even 20 minuten op de bank. Taken in huishouden probeer ik door de week zoveel mogelijk te verspreiden.


Wat krijg je ervoor terug?


  • Meer energie

  • Vergroot de kans op een (nog) beter nachtrust. Een rustige dag is een rustige nacht!

  • Je bent productiever

  • Je hebt meer focus

  • Je bent alerter

  • Je krijgt een creativiteit boost

  • Bloeddruk verlaagt

  • Minder stress en spanning

  • Het is gratis en heeft alleen maar positieve effecten dus....


Ik beloof je dat dit bijdraagt aan een gezond dagpatroon en direct effect heeft op jouw nachtrust. Wil je weten hoe je een powernap doet? Lees hier de blog.


Ben je een slechte slaper? Rustmomenten overdag dragen bij aan een goede nachtrust, maar werk eerst een slaap en waakritme voordat je gaat starten met powernappen. Kies dan eerst voor rustmomenten in vorm van meditatie- mindfulness- ademhalingsoefeningen. Een rustige dag is een rustige nacht!

Hoe inspireer je een ander?

Wat mij opvalt is dat het pakken van rust niet overal wordt geaccepteerd of een taboe is. De powernap wordt bijvoorbeeld bij veel bedrijven gezien als een teken van luiheid, maar je werkt dan juist aan je productiviteit.


Graag deel ik mijn eigen ervaringen met jullie. Want volgens mij weet iedereen dat ontspanning goed is voor lichaam en brein. De kennis is er wel, maar toch zie ik regelmatig ander gedrag. Daar zijn verschillende oorzaken voor zoals hoog verantwoordelijkheidsgevoel of moeite met plannen, maar grotendeels komt het door een gewoonte die onder andere is ontstaan door een bepaalde overtuiging.


Je wordt namelijk niet geboren met een kant en klare houding tegenover rust.

In het boek Super Slapen van Floris Wouterson staat een uitleg dat jouw conditionering – en ook die van andere levensgebieden – plaats vindt op drie primaire aspecten:

  1. Verbale programmering: wat heb je gehoord toen je jong was? Bijv. een middagdutje is tijdverspilling, een middagdutje is voor luierikken en/of ik rust wel als ik dood ben.

  2. Modelleren: wat heb je gezien toen je jong was? Hoe was jouw thuissituatie op het gebied van rust? Pakten ze rust? Deden ze een dutje ’s middags of werd dit gezien als luiheid?

  3. Specifieke gebeurtenissen: wat heb je meegemaakt toen je jong was? Wat heb je meegemaakt op school, werk, vakantie en relaties ten opzichte van rust? Had je werkstress? Werd rust niet geaccepteerd in de bedrijfscultuur waarin je werkzaam was/bent? Was er een veilige omgeving om te rusten?

Nu denk je ja leuk nu weten we hoe het is ontstaan, maar hoe kan ik een ander inspireren? Nou op deze drie aspecten! Hiermee kan je veel mensen in jouw omgeving 'overtuigen'. Dat is ook mijn ervaring.


Hierbij paar voorbeelden hoe je dit kan doen:


  • Verspreid een positieve boodschap met betrekking tot het pakken van rustmomenten overdag.

  • Daag mensen uit! Om dit te doen heb ik de TAKE A BREAK challenge ontwikkeld. Een challenge om in te zetten binnen de organisatie en/of binnen een afdeling met elke challenge dag kennis en inspiratie voor de deelnemers. Neem contact op en ik informeer je graag over de mogelijkheden.

  • Geef het goede voorbeeld. Goed voorbeeld doet goed volgen!

  • Deel kennis! De kennis die jij al hebt en/ of nodig een expert om een workshop of Webinar te geven over dit thema. Place to Nap biedt hierin ook verschillende mogelijkheden.

  • Ga het gesprek aan. Bied een luisterend oor zonder te oordelen.

  • Biedt mensen letterlijk en figuurlijk de ruimte om rust te pakken.


Het lijkt mij leuk om mee te denken en blijf graag op de hoogte van andere voorbeelden! Zie hier mijn contactgegevens.

Op het werk

'In 2030 is 25 procent van werkenden minder inzetbaar door stress en overbelasting' (ArboUnie, 2019)


Ik schrok van dit percentage, maar inderdaad als we niks doen dan blijft dit aantal oplopen. Je kunt er niet meer omheen om aandacht te hebben voor de vitaliteit van medewerkers. Ontwikkelmogelijkheden, leefstijl en goede werkomstandigheden. Hier is binnen veel organisaties dan ook al veel aandacht voor! Gezondheid = gezond eten, regelmatig bewegen en voldoende ontspannen. Maar is er al voldoende aandacht voor ontspanning?


Hoe is het ingericht op de (thuis)werkplek? Of voor de werknemers die veel onderweg zijn? Is er letterlijk en figuurlijk de ruimte om rust te pakken?


Waar begin je?


  • Begin bij jezelf! Goed voorbeeld geven doet goed volgen.

  • Breng in beeld wat de positieve effecten zijn van rustmomenten voor werknemer en de organisatie.

  • Rustmomenten overdag heeft een erg positief effect op de nachtrust. Een rustige dag is een rustige nacht. Uitgeruste medewerkers hebben ook direct effect op de werkzaamheden en resultaten.

  • Is er letterlijk en figuurlijk ruimte om rust te pakken? Creëer een ruimte! Ik denk graag met je mee!

  • Onderzoek wie de ambassadeurs zijn binnen de organisatie en zet ze in om anderen te overtuigen.

  • Wordt er vanuit de organisatie kennis overgedragen over dit thema naar de werknemers? Dit kan al door inspirerende en interactieve workshops en Webinars.

  • Is de kennis er al wel, maar het gedrag nog niet? Daag mensen uit! Vanuit Place to Nap heb ik een TAKE A BREAK challenge ontwikkeld. Een challenge om in te zetten binnen de organisatie en/of binnen een afdeling met elke challenge dag kennis en inspiratie voor de deelnemers. Neem contact op en ik informeer je graag over de mogelijkheden.


Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

'In veel bedrijven wordt de powernap gezien als een teken van luiheid, maar je werkt dan juist aan je productiviteit'

Geeke Barmentloo, powernap- en slaapcoach. Foto: Anouk Boonstra